
IN THE UNITED STATES DISTRCIT COURT FOR THE EASTERN DISTRICT OF 
VIRGINIA, Alexandria Division 
 
RELIGIOUS TECHNOLOGY CENTER 
Plaintiff, 
v. 
ARNALDO PAGLIARINI LERMA, 
DIGITAL GATEWAY SYSTEMS, 
THE WASHINGTON POST, 
MARC FISHER, 
and RICHARD LEIBY, 
Defendants. 
  
Civil Action No. 95-1107-A 
MEMORANDUM OPINION 
 
Before the Court is the Motion for Summary Judgement filed by defendants, The Washington 
Post, and two of its reporters, Marc Fisher and Richard Leiby (hereinafter referred to 
collectively as “The Post”). A court may grant summary judgement “only when there is no 
genuine issue of material fact and the moving party is entitled to judgement as a matter of 
law.” Miller v. Leathers, 913 F.2d 1085, 87 (4th Cir. 1990) (citing Fed. R. Civ. p. 56 (c)). In 
ruling on such motions, the court must construe all facts and all inferences drawn from those 
facts in favor of the non-moving party. Charbonnagas de France v. Smith, 597 F.2d 406, 414 
(4th Cir. 1979). Having performed this analysis, the Court finds that summary judgment 
should be entered in favor of the defendants. 
 
1. UNDISPUTED FACTS 
 
The essential facts are not in dispute.  In 1991, the Church of Scientology sued Steven 
Fishman, a disguntled former member of the Church of Scientology, in the United States 
District Court for the Central District of California. Church of Scientology Int’l v. Fishman, 
No. CV 91-6426.  On April 14, 1993, Fishman filed in the open court file what has come to be 
known as the Fishman Affidavit, to which were attached 69 pages of what the Religious 
Technology Center (“RTC”) describes as various Advanced Technology works, specifically 
levels OT-I through OT-VII documents. Plaintiff claims that these documents are protected 
from both unauthorized use and unauthorized disclosure under the copyright laws of the 
United States and under trade secret laws, respectively. 
 
In California, the RTC moved to seal the Fishman affidavit, arguing that the attached AT 
documents were trade secrets.  That motion was denied and the Ninth Circuit upheld the 
district court’s decision not to seal the file.  Church of Scientology Int’l v Fishman, 35 F.3d 
570 (9th Cir. 1994).  The case was remanded for further proceedings and the district court 
again declined to seal the file, which remained unsealed until August 15, 1995. 
 
Defendant Arnaldo Lerma, another former Scientologist, obtained a copy of the Fishman 
affidavit and the attached AT documents. Lerma admits that on July 31 and August 1, 1995, 
he published the AT documents on the Internet through defendant Digital Gateway Systems 
(“DGS”), an internet service provider. RTC, which regularly scans the Internet, discovered 
the publication of documents and on August 11, 1995, warned Lerma to return the AT 



documents and not publish them any further. After Lerma refused to cooperate, RTC 
obtained a Temporary Restraining Order prohibiting Lerma from any further publication of 
the documents and a seizure warrant which authorized the United States Marshal to seize 
Lerma’s personal computer, floppy disks and any copies of the copyrighted works of L. Ron 
Hubbard, the author of the AT documents. 
 
During the same time period, on or about August 5 or 6, 1995, Lerma sent a hard copy of the 
Fishman Affidavit and AT attachments to Richard Leiby, an investigative reporter for the 
Washington Post. On August 12, 1995, counsel for RTC discovered this disclosure and 
approached the Post, which was told that the Fishman affidavit might be stolen.  In response 
to the RTC’s representations, The Post returned the actual copy which Lerma had given it. 
However, the Post had by then learned that a copy of the same Fishman affidavit was 
available in the open court file in the United States District Court for the Central District of 
California. On August 14, 1995, The Post sent Kathryn Wexler, a news aide stationed in 
California, to that court to obtain a copy for Wexler, who then mailed it Washington. 
Although it is undisputed that RTC staff members had been checking that file out and 
holding it all day to prevent anyone from seeing it,  the file was not sealed and obviously was 
available, upon request, to any member of the public who wished to see it. 
 
The day after the Post obtained its copy of the Fishman affidavit, the RTC applied for a 
sealing order and the trial judge ordered the file sealed. However, there is no evidence in the 
record that the judge ordered The Post to reurn the copy made by the Clerk’s office or that 
any kind of restraining order was issued by that court against The Post. 
 
Five days later, on August 19, 1995, The Post published a news article, entitled “Church in 
Cyberspace: Its Sacred Writ is on the Net. Its Lawyers are on the Case,” written by defendant 
Marc Fisher. In that article, RTC’s lawsuit against Lerma and the seizure of his computer 
equipment was discussed, as was the history of Scientology litigation against its critics and 
the growing use of the Internet by Scientology dissidents.  The article included three brief 
quotes (totally 46 words) from three of the AT documents.  On August 22, 1995, the RTC filed 
its First Amended Verified Complaint for injunctive Relief and Damages in which it added 
The Washington Post and its two reporters, Fisher and Leiby, as additional defendants. A 
Second Amended Verified was later files and is now the subject of this summary judgement 
motion. 
 
II. THE COPYRIGHT CLAIM 
 
Although the Court has serious reservations about whether the AT documents at issue in this 
litigation are properly copyrighted, for the purposes of this motion, the Court assumes that 
the RTC hold properly registered, valid copyrights for the AT documents attached to the 
Fishman affidavit. 
 
The Post does not deny that it copied the AT dcouments and quoted from them. It argues, 
however, that this copying and these quotations fall squarely within the “fair use” exception. 
Thus, the dispositive issue as to the copyright claim is whether or not The Post’s use of the AT 
documents falls within the fair use exception to the copyright law.  Under that exception, “the 
fair use of copyright … for purpose such as criticism, comment, new reporting … or  research, 
is not an infringment of copyright.” 17 U.S.C.A. & 107 (West Supp. 1995) (emphasis added). 
As the Supreme Court has held “fair use is a mixed question of law and fact.” Harper & Row 



Publishers Inc. v Nation Enters, 471 U.S.  539, 560 (1985).  In the instant case, the Court 
finds no material facts in dispute; therefore, the issue can be resolved as a matter of law. 
 
At the outset of its opposition, the RTC argues that because the fair use doctrine is an 
equitable one, The Post should not be allowed to rely on this defense because of unclean 
hands. Specifically, the RTC points to the Post’s failure to disclose that it had made several 
copies of the Fishman Affidavit. In an affidavit signed on September 26, 1995, Mary Anne 
Werner, a Post Vice President and counsel, averred that “only one copy of that [Fishman] 
declaration has been made.” In fact, through discovery RTC learned, and the Post does not 
dispute, that other copies were made. Wexler admits that she made an additional copy of the 
materials received from the Clerk’s office. She sent that copy to Washington as well to ensure 
that Washington got a copy. A second copy was created, not my copying the Fishman 
affidavit which had been obtained in California, but by down loading a copy off the Internet. 
The Post argues persuasively here that the presence of the AT documents on the Internet was 
a part of their very news worthiness and that making this copy was an act of legitimate news 
gathering. 
 
A third copy of the AT documents was generated after Lerma sent a duplicate of the Fishman 
affidavit to Leiby via e-mail. That e-mail was copied to a disk in response to demands by 
RTC’s counsel on August 22, 1995, that The Post secure any materials it had been sent by 
Lerma.  (Second Werner Decl. && 4-5). 
 
None of these acts of copying strike this Court as unethical behavior and the Court is satisfied 
from her second declaration that Ms Werner did not mislead the Court or counsel in 
referring to one copy. In any case, the Court agrees with The Post that the issue of unclean 
hands is a weak attempt by RTC to avoid the real issue of fair use. 
 
In determining whether the use of a copyrighted work is fair use and therefore not an 
infringment, the Court must consider four factors: 
 
1. the purpose and character of the use, including whether such use is of a commercial nature 
or for nonprofit educational purposes; 
 
2. the nature of the copyrighted work; 
 
3. the amount and substantiality of the portion used in relation to the copyrighted work as a 
whole; 
 
4. the effect of the use upon the potential market for or value of the copyrighted work. 
 
The fact that a work is unpublished shall not itself bar a finding of fair use if such finding is 
made upon consideration of all the above factors. 
 
17 U.S.C.A. & 107 (West Supp. 1995). These four statutory factors may not “be treated in 
isolation, one from another. All are to be explored, and the results weighed together, in light 
of the purposes of copyright.” Cambell v. Acuff-Rose Music Inc, 114 S. Ct. 1164, 1170-71 
(1994). The interplay of the four factors is recognized elsewhere as well.  See, e.g., Sony Corp 
of America v Universal Studios Inc., 464 U.S. 417,  449-450 (1984)  (reproduction of an 
entire work “does not have its ordinary effect of militating against a finding of fair use” as to 



home videotaping of television programs); Harper & Row, Publishers, Inc v. National 
Enterprises, 471 U.S. 539, 564 (1985) (“[E]ven substantial quotations might qualify for fair 
use in review of a published work or a news account of a speech”  but not in the scoop of a 
soon-to-be-published memoir). Thus, we may not evaluate any single fair use factor in 
isolation. 
 
As to the first factor, the purpose and character of the use, there is no evidence in this record 
that the Post copied the AT documents for any purposes other than news gathering, news 
reporting and responding to litigation. Although the RTC has argued that The Post harbors 
some animus towards Scientology, an unbiased observer would conclude that the Church of 
Scientology and its treatment of critics is a newsworthy subject about which The Post is 
permitted to investigate and report. There is no evidence that the Post was trying to “scoop” 
the RTC in quoting the AT documents or trying to avoid payment of a royalty, conduct to 
which other courts have looked in finding that a media organization violated copyright. 
Harper & Row Publishers, Inc., vs. Nation Enterprises, 471 U.S. 539 (1985); Iowa State 
University Foundation, Inc., v. American Broadcasting Co Inc., 463 F. Supp. 902 (S.D.N.Y. 
1978). 
 
Under the second factor, the scope of the fair use doctrine is greater with respect to factual 
works than creative or literary works.  Hubbard’s works are difficult to classify and courts 
dealing with this issue have differred in their conclusion. As the Second Circuit stated in New 
Era Publications Int’l v. Carol Publishing Group, 904 F.2d 152, 158 (2d Cir.), cert. denied, 111 
S Ct. 297 (1990) “reasonable people can disagree over how to classify Hubbard’s works.”  
However, that court also concluded that the works “deal with Hubbard’s life, his views on 
religion, human relations, the Church, etc. - [and] are more properly viewed as factual or 
informational.” Id at 157. The United States District Court for the Southern District of 
California is of another view, however. In Bridge Publication, Inc. v. Vien, 827 F. supp. 629, 
636 (S.D. Cal. 1993), the court stated that “[t]he undiputed evidence shows that L. Ron 
Hubbard’s works are the product of his creative thought process, and not merely 
informational.” 
 
However, in this litigation the RTC has characterized the AT documents essentially as 
training materials. Therefore, this Court concludes that despite their obtuse language the AT 
documents are intended to be informatinal rather than creative and, therefore, that broader 
fair use approach is appropriate. 
 
To evaluate the third factor, which essentially requires making a qualitative as well as 
quantitative analysis of the use made of the work, the three quotes need to be read in the 
context of the article. The first and longest quote is obviously included merely as an example 
of the obtuse language used in the AT documents. No fair-minded reader could possibly 
construe this quote otherwise. 
 
Most of the 103 pages of the disputed texts from the Fishman file are instructions for leaders 
of OT training sessions. They are written in the dense jargon of the church. ‘If you do OT IV 
and he’s still in his head. All is not lost, you have other actions you can take.  Clusters, Prep-
Checks, failed to excercize directions.’ 
 
The second quote describes how in “one high level OT session trainees are asked to pick an 
object ‘wrap an energy beam around it’ and pull themselves toward the object.” The last 



quote occurs in the very next sentence which describes how trainees are to “be in the 
following places - the room, the sky, the moon, the sun.” These underlined words comprise 
the total of the copyrighted materials quoted. 
 
The RTC argues that where quotes, although fragmentary, are of “significant material,” even 
de minimis copying infridges. It then bootstraps this argument by claiming that because 
Fisher chose to include these three quotes in his article, the quoted language must necessarily 
be significant. Under this reasoning, no one, let alone a newspaper, could ever quote from 
copyrighted materials withour fear of being hauled into court for infringement abuse, any 
quote would be deemed significant. To accept this argument would essentially destroy the 
fair use doctrine. It also clearly is unsupported by the facts because as discussed above, the 
three quotes, read in context of the entire article, are offered solely as illustrations of the 
authors claims about Scientology. They are not intended to offer a complete definition of the 
Scientology religion or to capture the total essence of what it means to be a Scientologist. 
 
Lastly, we must look at the effect of the Posts’s use upon the potential market for or value of 
the copyrighted work. Although the RTC claims it has demonstrated an enormous effect upon 
its potential market, a fair view of the record discloses no evidence of any economic 
exploitation by the Post of RTC’s copyrighted material. As The Post cogently argues, no 
follower of Scientology could possibly be satisfied by these three random fragments quoted in 
its article so as to bypass the complete regime of indoctrination. 
 
Although both sides have raised numerous additional issues, the essential analysis for the 
copyright claim comes down to these four factors. Based on this analysis, we find for the 
defentants. RTC properly argues that the mere existence of a copyrighted work in an open 
court file does not destroy the owner’s property interests in that work.  In the same way, the 
placement of a copyrighted book on a public library shelf does not permit unbridled 
reproduction by a potential infridger. However, RTC cannot selectively avail itself of only a 
segment of the copyright law. With preservation of copyright protection invariably comes fair 
sue exemption, and on that ground the Post’s actions are proper. 
 
III. ATTORNEY’S FEES 
 
Because The Post has been found to be the prevailing party on the copyright claim, it 
qualifies for an award of attorney;s fees and litigation expenses.  The RTC opposes such an 
award. Whether to award such fees is a matter left to the Court’s discretion.  Fogerty v 
Fantasy, Inc. - U.S. -, 114 S Ct. 1023, 1033 (1994). In deciding the appropriateness of a fee 
award, the Court should consider motivation of the plaintiff in bringing the action for 
copyright infringement and the xtent to which plaintiff’s position is reasonable and well-
grounded in fact and law. 
 
On the first issue, the Court finds that the motivation of plaintiff in filing this lawsuit against 
the Post is reprehensible. 
 
Although the RTC brought the complaint under traditional secular concepts of copyright and 
trade secret law, it has become clear that a much broader motivation prevailed - the stifling 
of crticism and dissent of the religious practices of Scientology and the destruction of its 
opponents. L. Ron Hubbard, the founder of Scientology, has been quoted as looking upon law 
as a tool to [h]arass and discourage rather than to win. The law can be used very easily to 



harrass and enough harrassment on somebody who is simply on the thin edge anyway, well 
knowing that he is not authorized, will generally be sufficient to cause his professional 
decease. If possible, of course, ruin him utterly. (Declaraction of Mary Ann Werner, 
Attachment A, at C5; see also The Posts’s reply brief at p. 24, note 23). 
 
The context and extent in which the Post copies and quoted from the AT documents was so 
de minimis that this Court finds that no reasonable copyright holder could have in good faith 
brought a copyright infringement action. Although there are limits beyond which the media 
may not go, even in the interests of news gathering and reporting, this case does not come 
anywhere near those limits Therefore, an award of reasonable attorneys’ fees is appropriate 
and granted. 
 
IV.  MISAPPROPRIATION CLAIM 
  
To prove misappropriation of a trade secret, the RTC must show (1) that it possed a valid 
trade secret, (2) that the defendant acquired its trade secret, and (3) that the defendant knew 
or should have known that the trade secret was acquired by improper means. Trandes 
Corporation v. Guy F. Atkinson, 996 F 2d 655, 660 (4th Cir. 1993), cert denied, - US -, 114 S 
Ct 443 (1993). 
 
The Post argues persuasively that the AT documents were no longer trade secrets by the time 
the Post acquired them. They point to the following undisputed facts.  First, the Fishman 
affidavit had been in a public court file from April 14, 1993 until August 15, 1995, for a total of 
28 months. Although RTC has shown that it went to extraordinary efforts to control access to 
that file by having church members sign the file out and keep it in thier custody at the 
courthouse, the file nevertheless was an open file, available to the public.  The Post was able 
to obtain a copy of the Fishman affidavit without any difficulty, by merely asking the Clerk of 
the court to copy it. Thus, having been in the public domain for an extensive period of time, 
these AT documents cannot be deemed “trade secrets.”  Kewanee Oil Co. v Bicron Corp., 416 
U.S. 470,  484 (1974). 
 
Of even more significance is the undiputed fact that these documents were posted on the 
internet on July 31 and August 1, 1995. (Lerma Affidavit). On August 11, 1995, this Court 
entered a Temporary Restraining Order among other orders which directed Lerma to stop 
disseminating the AT documents. However, that was more than ten days after the documents 
were posted to the internet, where they remained potentially available to the millions of 
Internet users around the world. 
 
As other courts who have dealt with similar issues have observed, “posting works to the 
internet makes them ‘generally known’” at least to the relevant people interested in the news 
group. Religious Technology Center v. Netcom On-Line Communications Services, Inc., No. 
C.  95-20091  RMW (N.D. Cal.) Slap Opinion entered 9/22/95 at 30. Once a trade secret is 
posted on the Internet, it is effectively part of the public domain, impossible to retrieve.  
Although the person who originally posted a trade secret to the internet may be liable for 
trade secret missappropriation, the party who merely downloads Internet information cannot 
be liable for missappropriation because there is no misconduct involved in interacted with 
the internet. 
 



Even if one were to assume that the AT documents are still of trade secrets is not committed 
by a person who uses or publishes a trade secret unless that person has used unlawful means, 
or breached some duty created by contract or implied by law resulting from some 
employment or simliar relationship. (Smith v. Snap-On Tools Corp., 833 F 2d 578, 581 (5th 
Cir. 1988); Aerospace Am., Inc v. Abatement Tech., Inc., 738 F Supp. 1061, 1071, (E.D. Mich.  
1990). 
 
It is the employment of improper means to procure the trade secret, rather than the mere 
copying or use, which is the basis of [liability] … Apart from breach of contract, abuse of 
confidence or impropriety in the means of procurement, trade secrets may be copied freely as 
devices or processes which are no secret. Trandes Corporation v. Guy F. Atkinson Company, 
996 F. 2d at 660, (quoting the Restatement (First of Torts) (emphasis in original). The 
Trandes court notes that abuse of confidence or impropriety in the means of procurement 
represented the “essential element” and the “core” of a misappropration claim. Id. 
 
The RTC claims that because The Post was on notice of the the RTC’s allegations that the AT 
documents were stolen and were both trade secrets and unpublished copyrighted works, the 
Post was under a legal obligation not to copy the documents. This Court knows of no law 
which required The Post to sit on its hands and do no further investigation into what was 
obviously becoming a newsworthy event and newsworthy documents. The RTC’s allegations 
are still just allegations. The very court from which the Fishman affidavit was obtained still 
has under advisement the issue of whether the AT documents are trade secrets. Although the 
Post was on notice that RTC made certain proprietary claims about these documents, there 
was nothing illegal or unethical about the Post going to the Clerk’s office for a copy of the 
documents or downloading them from the Internet. 
 
Because there is no evidence that the Post abused any confidence, committed an impropriety, 
violated any court order or committed any other improper act in gathering information from 
the court file or downloading information from the Internet, there is no possible liability for 
the Post in its aquisition of the information. This is true regardless of the documents status as 
trade secrets.  As for disclosure of the information. The Post did nothing more than briefly 
quote from publically available materials. These acts simply do not approach a trade secret 
missappropraition, and therefore, summary judgement must be entered for the defendants. 
 
The Clerk is directed to forward copies of this Memorandum Opinion to cousel of record. 
 
Entered this 28th day of November, 1995. 
  
[Signature] 
Leonie M. Brinkema 
United States District Judge 
Alexandria, Virginia 



RELIGIOUS TECHNOLOGY CENTER, Plaintiff, v. ARNALDO PAGLIARINA LERMA, 
DIGITAL GATEWAY SYSTEMS, THE WASHINGTON POST, MARC FISHER, and 
RICHARD LEIBY, Defendants. 
 
Civil Action No. 95-1107-A  
 
UNITED STATES DISTRICT COURT FOR THE EASTERN DISTRICT OF VIRGINIA, 
ALEXANDRIA DIVISION  
 
908 F. Supp. 1353; 1995 U.S. Dist. LEXIS 17868; Copy. L Rep. (CCH) P27,499  
 
November 29, 1995, Decided 
November 29, 1995, FILED  
 
COUNSEL: [**1] Bruce B. McHale, (Local Counsel) for Religious Technology Center.  
 
Jay Ward Brown, (Counsel for Arnaldo P. Lerma). Michael A. Grow, Esquire, (Counsel for 
Digital Gateway Systems). John P. Corrado, Esquire, (Local Counsel for The Washington 
Post, Marc Fisher, and Richard Leiby).  
 
JUDGES: Leonie M. Brinkema, United States District Judge  
 
OPINION BY: Leonie M. Brinkema  
 
OPINION: [*1355] MEMORANDUM OPINION IN SUPPORT OF ORDER OF SEPTEMBER 
15 1995 AND AMENDED ORDER OF NOVEMBER 29, 1995  
 
This matter comes before the Court on plaintiff Religious Technology Center's ("RTC") 
Emergency Motion for Reconsideration and Rehearing of RTC's Motion for Temporary 
Restraining Order and Preliminary Injunction against defendants The Washington Post, 
Marc Fisher and Richard Leiby (collectively, “The Post”, plaintiff RTC's Motion for a 
Preliminary Injunction against defendant Lerma and Digital Gateway System ("DGS") and 
defendant Lerma's Motion to Vacate the August 11, 1995 Writ of Seizure and Order for 
Impoundment and to Increase the Amount of Plaintiff's Bond. On September 15, 1995 we 
denied all of RTC's motions and granted Lerma's motion. The memorandum to support that 
ruling was deferred. 
 
I. RTC'S EMERGENCY MOTION [**2] FOR RECONSIDERATION AND REHEARING ON 
RTC'S MOTION FOR TEMPORARY RESTRAINING ORDER AND PRELIMINARY 
INJUNCTION AGAINST DEFENDANTS THE WASHINGTON POST, MARC FISHER AND 
RICHARD LEIBY 
 
At the outset, we caution counsel that this Court seldom revisits motions upon which it has 
already ruled. Such an approach fosters efficiency and finality. A reconsideration motion is 
typically heard only where the Court has "patently misunderstood a party" or where there is a 
"significant change in the law or facts" of a case. Above the Belt, Inc. v. Mel Bohannan 
Roofing, Inc., 99 F.R.D. 99, 101 (E.D.Va. 1983). Although neither circumstance is present 
here, the Court has permitted reargument because the RTC claims that the Court's denial of 
its Temporary Restraining Order has significant First Amendment implications upon which 



the RTC had not focused in its first motion. In the Court's view these arguments should have 
been raised in RTC's oriqinal motion against The Post instead of awaiting this second attack. 
Nevertheless, in the interests of full consideration of RTC's claims, we granted the rehearing 
confident that RTC's future pleadings will address all significant legal issues in the first 
instance.  
 
[**3] A. The Free Exercise Clause  
 
The most potent new issue raised by the RTC concerns the alleged interferenc, that the 
Court's August 30 Order ("the Order") wreaks upon the free exercise of the Scientology 
religion. RTC asserts that [*1356] maintenance of the secrecy and confidentiality of the 
documents in question ("AT documents") represents a fundamental and inviolate tenet of the 
Scientology religion. Withholding these documents from unprepared or uninitiated 
observers was of primary importance to founder L. Ron Hubbard and is a belief woven 
throughout his original writings. Thus, for Scientologists publication of these materials 
threatens "irreversible alteration of religious beliefs, including compelled annihilation of a 
core belief - confidentiality of the [AT documents] ." (RTC's brief at p. 17)  
 
The RTC asserts that the Court's Order by permitting The Post limited and specified use of 
the AT documents "imposes a change in religious belief and practice by judicial fiat. ..[It] 
dictate[s] to Scientologists how to practice their religion." (RTC's brief at p. 5) The Court 
thereby places in the hands of The Post "the authority to decide how the Scientology religion 
is practiced." [**4] (RTC's brief at p. 14) "Publishing is a literal violation of … the very 
religious beliefs in question." (RTC's brief at p. 17) The RTC further argues that by denying 
their request to enjoin The Post and impound all AT documents in The Post's possession, this 
Court is placing its imprimatur on activity which represents "sacrilege" to the religion and 
"does violence to everything [Scientologists] believe in …" (Transcript of September 15, 1995 
Hearing at p. 15) 
 
We recognize that the RTC has installed extraordinary measures to maintain the secrecy of 
its AT documents and that they have zealously pursued any reported leaks of information. 
However, it is a quantum leap to claim that Scientology's endeavors to enforce the secrecy of 
these documents thereby prohibits secular organizations from undertaking legally 
permissible criticism of Scientology including quotes from these documents as long as 
possession of the documents was achieved lawfully. In their effort to enjoin The Post, the 
RTC is essentially urging that we permit their religious belief in the secrecy of the AT 
documents to "trump" significant conflicting constitutional rights. In particular, they ask us 
to dismiss [**5] the equally valid First Amendment protections of freedom of the press. 
Furthermore, RTC asks that we allow the Free Exercise Clause to deflate the doctrine of fair 
use as embodied in the copyright statute, one of the very status laws upon which the RTC has 
based this lawsuit.  
 
Were they arguing to a religious council placed within a theocratic government, RTC's 
arguments might prevail. But this Court is a secular branch of a secular democratic 
government. Our traditional separation of church from the state, combined with the 
heterogeneity of religious practices in this country compel us to reject the RTC's arguments. 
"While the Free Exercise Clause clearly prohibits the use of state action to deny the rights of 
free exercise to anyone, it has never meant that a majority could use the machinery of the 
State to practice its beliefs." Wallace v. Jaffree, 472 U.S. 38, 57, 86 L. Ed. 2d 29, 105 s. Ct. 



2479 (1985). In the same vein, RTC may not employ the machinery of this Court to enforce 
its religious prescriptions against The Post by enjoining otherwise permissible activity. 
 
Ultimately this Court must weigh any religious claims against the overriding necessity of 
enacting neutral [**6] and general laws to promote the common good. In evaluating the 
clash of these principles, the judiciary must honor legitimate secular goals. Activities that are 
otherwise permissible cannot be prohibited on the ground that they offend another 
individual's religious culture or sensibilities. The Supreme Court stated this point cogently in 
Employment Division, Dept. of Human Resources of Oregon v. Smith, 494 U.S. 872, 885, 
108 L. Ed. 2d 876, 110 S. Ct. 1595 (1990): 
 
The government's ability to enforce generally applicable prohibitions of socially harmful 
conduct, like its ability to tarry out other aspects of public policy, 'cannot depend on 
measuring the effects of a governmental action on a religious objector's spiritual 
development.' To make an individual's obligation to obey such a law contingent upon the 
law's coincidence with his religious beliefs … - permitting him, by virtue of his beliefs, 'to 
become a law unto himself, - contradicts both constitutional tradition and common sense.  
 
[*1357] (emphasis added) (citations omitted). The opinion concludes: 
 
The rule respondents favor would open the prospect of constitutionally required religious 
exemptions [**7] from civic obligations of almost every conceivable kind.  
 
Id. at 888-89.  
 
It is well-established that a law satisfies the requirement of the Free Exercise Clause if it is 
"neutral" and of "general applicability." Church of the Lukurni Babalu Aye, Inc. v. City of 
Hialeah, 508 u.s. 520, 124 L. Ed. 2d 472, 113 S. Ct. 2217, 2226 et seq. (1993). n1  
 
-Footnotes-  
 
n1 Using the formula detailed in Lukurni Babalu, the Supreme Court has repeatedly upheld 
other secular activities that conflicted with a petitioner's religious beliefs. See e.g., Lyng v. 
Northwest Indian Cemetery Protective Ass'n., 485 U.S. 439, 99 L. Ed. 2d 534, 108 S. Ct. 1319 
(1988) (permitting government logging and road construction on lands used for religious 
purposes by Native Americans) Bowen v. Roy, 476 U.S. 693, 90 L. Ed. 2d 735, 106 S. Ct. 2147 
(1986) (upholding the assignment of a social security number despite petitioner's claim that 
it violated religious beliefs). 
 
-End Footnotes-  
 
RTC responds that their claims merit additional weight because the secrecy [**8] of the AT 
documents is a necessary condition to the operation of Scientology. In other words, 
dissemination of the confidential materials threatens to decimate the religion as opposed to 
merely offending Scientologists, consequently, inhibiting their free exercise of their religion. 
The RTC supports this argument with the affidavits of various Scientologists. Despite these 
affidavits, it would be inappropriate and beyond our capability to assess the degree of 
importance which such confidentiality has in the Scientology religion:  
 



It is no more appropriate for judges to determine the "centrality" of religious beliefs … in the 
free exercise field, than it would be for them to determine the "importance" of ideas … in the 
free speech field. What principle of law or logic can be brought to bear to contradict a 
believer's assertion that a particular act is "central" to his personal faith? 
 
Dept. of Human Resources of Oregon v. Smith, 494 U.S. at 886-87.  
 
The RTC attempts to analogize the Court's Order to "an order compelling a Protestant to 
dispute the Resurrection, ordering a fundamentalist to read the Bible [non-literally], 
compelling an observant Jew to eat [**9] pork, or compelling an observant Catholic to have 
an abortion." (RTC's brief at p. 5) This analogy fails because in each hypothetical the 
judiciary is forcing an affirmative action upon the religion member. However, the instant 
case is distinguishable because the Court, by upholding neutral copyright and First 
Amendment law is not compelling any Scientologist to do anything. Instead, the Order 
merely permits The Post to utilize the AT documents within the limits of the fair use 
exception to the copyright law. In effect, all the Order allows is the continued operation of 
established secular law in the neutral fashion for which it was intended.  
 
B. Spiritual Harm  
 
A second related argument regards the alleged spiritual harm that will befall Scientologists 
and non-Scientologists alike from reading the AT documents. The RTC claims that 
premature exposure of the documents to non-Scientologists (and even to Scientologists who 
have not reached the requisite OT level) will result in "devastating, cataclysmic spiritual 
harm." (RTC's brief at p. 34) According to the church's dogma, founder L. Ron Hubbard 
taught that disclosure of these documents to anyone who had not progressed through [**10] 
the necessary spiritual prerequisites could cause profound spiritual harm to the person 
prematurely exposed." (Third McShane Declaration, pp 2-3) Non-Scientologists will also be 
harmed because premature exposure will interfere with their "personal spiritual progress." 
Id. p. 11.  
 
This argument has no merit. We reside in a country which allows individuals and 
organizations to confront the risk of harm, spiritual or otherwise, in the face of protected 
speech. The First Amendment represents a conscious and explicit trade-off which the 
Founding Fathers made between paternalistic protection from "harmful" thoughts and free 
access to information. Where statutorily and constitutionally protected speech is [*1358] 
concerned, our system permits an individual's fate to be sealed by the individual's choices 
rather than governmental monitoring.  
 
The RTC states that "violations of intellectual property rights are not protected speech within 
the meaning of the First Amendment." (RTC's brief at p. 23, emphasis in original). However, 
this Court has already ruled that the excerpts appearing to date in The Post constitute fair 
use under the copyright statute, and are thus not "violations." We have encountered [**11] no 
evidence to alter that decision. 
 
In addition to individuals, the RTC also argues that release of the AT documents could wreak 
destruction on a planetary scale. One Scientologist describes how dissemination of the 
documents might "let loose a hurricane upon the world through our materials coming into 
unethical or suppressive or psychiatric hands … To place this data near such people as 



psychiatrists or even states, places them in a position to enslave people …" (RTC's brief p. 12)  
 
This argument is merely another version of the RTC's first argument. It asks this Court to 
accept as truth what is a religious belief of Scientologists and to make a finding of irreparable 
harm based on such acceptance. That is not a proper basis upon which a secular court can 
base a judicial decision.  
 
For the foregoing reasons, the addition of RTC's free exercise argument does not warrant 
reversal of our previous denial of the motion for temporary restraining order and 
preliminary injunction against The Post.  
 
Economic Harm and Prior Restraint  
 
In addition to spiritual harm, RTC's Emergency Motion reargues their position about 
economic harm from publication of the AT documents. [**12] RTC bases its economic claims 
upon two types of harm:  
 
1) Competition from rival churches or "splinter groups" which will draw away future 
parishioners and potential donations (RTC's brief at pp. 24-43); and  
 
2) The "potential loss of new parishioners through ridicule, by taking portions of the 
materials out of context." (RTC's brief at p. 16)  
 
As to the first claim, no reasonable person could find that The Post's brief quotations from 
the AT documents could provide sufficient material upon which a rival church could 
establish a competing organization. As The Post has argued, there is no evidence that it 
intends any more extensive quotations, and indeed they are under court order to confine 
their use of the documents to that permitted by fair use. Moreover, The Post is clearly not in 
the business of setting up religions and is not a competitor of Scientology.  
 
Regarding the RTC's concern about potential loss of new parishioners, this is the price paid 
in a free society which encourages an open marketplace for ideas. Free speech protections 
and the fair use exemption to the copyright statute exist to permit open and educated debate 
on matters of public importance. The [**13] RTC must accept the fact that a frank criticism 
of Scientology religious tenets may deter some potential parishioners. Harm from legitimate 
criticism is not actionable under either the First Amendment or the copyright laws. New Era 
Publications Int'l v. Carol Publishing Group, 904 F.2d 152, 160 (2nd Cir.), cert. denied, 498 
U.S. 921, 112 L. Ed. 2d 251, 111 S. Ct. 297 (1990). 
 
Thus, the additional arguments presented by RTC regarding alleged economic harms are 
unconvincing, and are insufficient to alter the Blackwelder analysis which prompted this 
Court's denial of their original motion.  
 
No other arguments in the RTC brief merit any further discussion because they either merely 
repeat previous arguments or express disagreement with our previous ruling. Based on the 
foregoing, RTC's Emergency Motion for Reconsideration and Rehearing is DENIED.  
 
II. RTC'S MOTION FOR PRELIMINARY INJUNCTION AGAINST LERMA AND DGS AND 
LERMA'S MOTION TO VACATE THE WRIT OF SEIZURE AND INCREASE THE AMOUNT 



OF PLAINTIFF'S BOND  
 
The analysis we made concerning The Post is also relevant to RTC's request for [*1359] 
preliminary injunction against Lerma and DGS as well. Whether a preliminary injunction 
[**14] should be issued "is determined by the 'flexible interplay' of four factors: the risk of 
irreparable harm to the plaintiff if relief is denied, the risk of harm to the defendant if relief is 
granted, the likelihood of the plaintiff's success on the merits, and the interest of the public." 
Religious Technology Center v. Lerma, 897 F. Supp. 260 (E.D.Va. 1995) (quoting 
Blackwelder Furniture Co. v. Seilig Manufacturing Co., 550 F.2d 189, 196 (4th Cir. 1977)) 
("Order"). 
 
Several of the conclusions we reached regarding The Post are applicable to Lerma. First, we 
find that the RTC has not made a strong showing of irreparable harm if the injunction is not 
granted. Lerma has agreed to abide by the same court order as has been imposed against The 
Post. Specifically, he has agreed to be bound by the fair use provisions of the copyright law 
and he has agreed not to transfer the AT documents to anyone.  
 
Second, the First Amendment's protection of the freedom of the press extends to individuals 
and groups in addition to commercial news organizations such as The Post. As a result, 
Lerma would also suffer irreparable harm from the prior restraint which would [**15] result 
from a grant of the injunction. "Liberty of the press is the right of the lonely pamphleteer 
who uses carbon paper or a mimeograph just as much as of the large metropolitan publisher 
who utilizes the latest photocomposition methods." Branzburg v. Hayes, 408 U.S. 665, 704, 
33 L. Ed. 2d 626, 92 S. Ct. 2646 (1972).  
 
Rather than publishing in a newspaper, Lerma has used the Internet, which is rapidly 
evolving into both a universal newspaper and public forum. And although the law has not yet 
decided how to deal with the Internet, it is certain that this form of communication will 
retain First Amendment protections. Thus, the method of Lerma's publications and the size 
of his audience are not reasons for treating him differently from The Post under the 
Blackwelder test.  
 
Up to this point, therefore, our analysis and conclusions are the same as those we reached in 
the RTC's case against The Post. However, on the likelihood of success on the merits, the 
balance tips somewhat more in RTC's favor because of the degree and surrounding 
circumstances of Lerma's publications on the Internet. This Court earlier held that The Post's 
limited use of brief quotations amidst extensive original [**16] commentary surrounding a 
newsworthy event clearly fell within the "fair use" exception of the copyright statute. See 
Religious Technology Center v. Lerma, 897 F. Supp. 260, (E.D.Va. 1995). Lerma's use of the 
AT documents is more extensive than The Post's and may not constitute fair use. The RTC 
provided numerous examples of AT Documents or segments thereof copied from Lerma's 
computer. These excerpts often constitute much larger quotations from the AT documents 
than those found in The Post article. See RTC's Under Seal Exhibit Binder from the 
September 15, 1995 Hearing. They sometimes represent wholesale copying of a distinct 
segment or bulletin from allegedly copyrighted documents. Most importantly, they appear at 
times to have been copied without any comment or criticism whatsoever. 
 
Lerma objected to the introduction of these exhibits because a copy had not been provided to 
counsel before the hearing. Lerma argued that in discovery he had asked for just such a 



comparison; he claimed to be at a disadvantage because of surprise. The Court quickly 
reviewed defendant's discovery requests, found they did not include an explicit request for 
[**17] this comparison and then reviewed the exhibit. On this preliminary review, we 
conclude that Lerma's copying and publishing appears more extensive than The Post's and, 
therefore, that the likelihood of RTC succeeding on the merits of the copyrighted 
infringement claim is somewhat higher than in its case against The Post.  
 
However, as much as this Court may be concerned about Lerma's use of the AT documents, it 
is even more troubled by issues raised in Lerma's Motion to Vacate. Lerma argues that the 
RTC cannot avail itself of the equitable power of the Court because it has unclean hands. 
Specifically, he attacks: 1) the bona fide intentions of RTC in bringing [*1360] this lawsuit; 
and 2) the manner in which the RTC has handled the materials seized from his home on 
August 11, 1995.  
 
When the RTC first approached the Court with its ex parte request for the seizure warrant 
and Temporary Restraining Order, the dispute was presented as a straight-forward one 
under copyright and trade secret law. However, the Court is now convinced that the primary 
motivation of RTC in suing Lerma, DGS and The Post is to stifle criticism of Scientology in 
general and to harass its critics. As the increasingly [**18] vitriolic rhetoric of its briefs and 
oral argument now demonstrate, the RTC appears far more concerned about criticism of 
Scientology than vindication of its secrets. RTC's Emergency Motion for Reconsideration, 
discussed above, is a clear example of this conduct. 
 
In that motion, the RTC maligns the "incorrect premise that a newspaper has a 'right' to 
report on the content of, let alone quote from, confidential, unpublished materials." 
Emergency Motion at p. 33 (emphasis added). This is not an incorrect premise. Whether or 
not the extent of The Post's or Lerma's quotations exceed fair use, it is beyond dispute that 
general discussion of and reporting about the "contents" of any work is permissible. The 
Copyright Act itself provides: 
 
In no case does copyright protection for an original work of authorship extend to any idea 
system … concept, principle, or discovery, regardless of the form in which it is described, 
explained, illustrated, or embodied in such work.  
 
17 U.S.C.A. @ 102(b). The "idea/expression" distinction in copyright law is a critical balance 
which allows a flourishing exchange of ideas while still protecting a particular author's 
expression [**19] of that idea. The RTC's position appears to be an attempt to silence 
comments about the ideas of Scientology and not just the particular expression of those 
ideas. 
 
The RTC claims that "The Posts's motivation is not so mild. That its intention in copying the 
documents from the court file is vicious is underscored by the contents of the article itself." 
Id. at p. 35. The Post's use of AT Document quotations was quite minimal, as this Court 
earlier held. The "contents" to which the RTC so vigorously objects, therefore, appear to be 
adverse discussion and criticism of Scientology and this related litigation. Although the RTC 
may attempt to argue that "any public interest in obtaining information through media 
sources … does not supersede the rights of a copyright owner," Emergency Motion at p. 44, 
copyright law, the First Arnendrnent, and the fair use doctrine prove this is not always the 
case. 



 
This theme is also demonstrated at oral argument. There were numerous times when counsel 
for RTC strayed into issues far beyond the scope of copyright or trade secret law and were 
more akin to an objection to criticism of Scientology. See e.g., Transcript of September 15, 
[**20] 1995, p. 12 (RTC is concerned about "broadside attacks on the religious practices of 
Scientology, broadside attacks on the Scientology and Scientologists"); p. 16 (the reason the 
AT Documents are being exposed "is to offend [the] sensibility [of Scientologists], to offend 
[their] conviction[s]. These are spiteful revelations that are being made. These are not being 
made by anybody in the interest of news."); pp. 20-21 ("The Church of Scientology has to 
come in here and has to be confronted with the Washington Post claim that it has the right to 
get those files … and that their rights are superior. ..to the core of religious convictions and 
belief of every Scientologist everywhere …"); p. 24 (that The Post published certain quotes -
quotes to which RTC makes no copyright or trade secret claim - in order to "be offensive to 
Christians everywhere … it's just a vicious, disgusting attack on Jesus Christ made up for that 
purpose."); p. 25 (that The Post published some of this "phony" material "to try to cut the 
lines of Scientology to their co-religionists in the Christian religion around the world. It was a 
vicious thing to do."); p. 25 (that "the attack on the [**21] religious beliefs and practices of 
Scientology is absolutely repugnant to the Constitution and ought not to be allowed to stand. 
[The Post has] mowed down [RTC's] rights with the phony exercise of their own.") pp. 29, 
30, 31 (where RTC makes reference to other "attacks" unrelated to any copyright 
infringement) . [*1361] These repeated excursions into concerns about attacks on Scientology 
and its followers, excursions which the Court had to reign in, reinforce our earlier mentioned 
concerns regarding the bona fides of this case. Had the Court been aware of the true motives 
behind this litigation, it might not have granted the RTC's initial ex parte motions for a 
Temporary Restraining Order and to permit a seizure of Lerma's property.  
 
The Court's concern is further heightened by the manner in which Lerma's computer files 
were seized and subsequently searched. There has been extensive briefing and argument by 
all parties on their varying interpretations of the seizure and search order. Regardless of 
RTC's attempt to interpret and the wording of the seizure order, it was this Court's 
understanding that Lerma's property would be turned over to an "independent" computer 
expert who would [**22] conduct independent searches based upon a limited set of search 
indicia. At the ex parte hearing the Court expressed concern that the downloading of Lerma's 
information might reveal personal and confidential information irrelevant to this case. 
(Transcript of Hearing, August 11, 1995 at pp. 14-15.) This independent review was offered as 
a safeguard against potential abuse. We are greatly disturbed to learn that the scope of RTC's 
involvement clearly exceeded our intentions for the search. Specifically, we now know that 
counsel for RTC determined ex parte what materials would be subject to impoundment 
based upon judicial authority.  
 
Moreover, Lerma has effectively demonstrated that - as a direct result of the seizure and 
RTC's involvement in the searching - the RTC has acquired confidential information of great 
import to them and of secondary (at best) relevance to this litigation.  
 
We decline to find that RTC's participation in the search and seizure rises to the level of a 
"fraud on the Court" as Lerma might have us believe. However, we do conclude that RTC 
violated the spirit if not the letter of the seizure writ, and misled the Court as to the way in 
which the Lerma materials [**23] were maintained and reviewed.  
 



Conclusion  
 
We therefore conclude that this problem of unclean hands on the part of RTC mandates 
denial of the equitable relief they presently seek against Lerma and DGS. Even without 
unclean hands, however, the RTC would lose under the Blackwelder test. The RTC is 
currently undertaking virtually identical litigation in the United States District Court for the 
District of Colorado involving FACTNet, Lerma's organizational counterpart. That case 
involves the same issues and some of the same parties facts as the instant action. After three 
days of hearings on parallel motions filed by the parties in that jurisdiction, and using a 
balancing test identical to that found in Blackwelder, Judge John L. Kane, Jr. denied RTC's 
Motion for Preliminary Injunction, granted the defendants' Motion to Vacate the Seizure 
Order, and ordered immediate return of all the materials. See Religious Technology Center v. 
F.A.C.T.Net, Inc., 901 F. Supp. 1519, 1995 U.S. Dist. LEXIS 13892, Civil Action No.95-8-2143, 
slip op. (Sep. 15, 1995). We garner additional support for our conclusion from this decision.  
 
For the reasons mentioned above, RTC's Motion for Preliminary Injunction against 
defendants [**24] Lerma and Digital Gateway Systems is DENIED and defendant Lerma's 
Motion to Vacate the Writ of Seizure is GRANTED. Because a stay of this ruling would, in 
effect, leave Lerma in the same enjoined condition from which the Court has now found he 
should be released, RTC's Motions for Provisional Stays are DENIED. 
 
The Clerk is directed to forward copies of this Memorandum Opinion to counsel of record.  
 
Entered this 29th day of November, 1995.  
 
Leonie M. Brinkema  
United States District Judge  
Alexandria, Virginia 



RELIGIOUS TECHNOLOGY CENTER, Plaintiff, v. ARNALDO PAGLIARINA LERMA, 
DIGITAL GATEWAY SYSTEMS, THE WASHINGTON POST, MARC FISHER, and 
RICHARD LEIBY, Defendants.  
 
Civil Action No. 95-1107-A  
 
UNITED STATES DISTRICT COURT FOR THE EASTERN DISTRICT OF VIRGINIA, 
ALEXANDRIA DIVISION 
 
897 F. Supp. 260; 1995 U.S. Dist. LEXIS 16799; 36 U.S.P.Q.2D (BNA) 1649 
 
August 30, 1995, Decided 
August 30, 1995, FILED  
 
COUNSEL: [**1] For RELIGIOUS TECHNOLOGY CENTER, a California non-profit 
corporation, plaintiff: Bruce B. McHale, Chamowitz & Chamowitz, Alexandria, VA. 
 
For ARNOLDO PAGLIARINI LERMA, an individual, defendant: Jay Ward Brown, Ross, 
Dixon & Masback, Washington, D.C. For DIGITAL GATEWAY SYST., a Virginia 
corporation, defendant: Michael Abbott Grow, Vorys, Sater, Seymour & Pease, 
Washington, D.C. For THE WASHINGTON POST, a Washington, D.C. corporation, MARC 
FISHER, an individual, RICHARD LEIBY, an individual, defendants: John Po Corrado, 
Hazel And Thomas, Alexandria, VA. 
 
JUDGES: Leonie M. Brinkema, United States District Judge  
 
OPINION BY: Leonie M. Brinkema  
 
OPINION: [*261] MEMORANDUM OPINION  
 
This case comes before the Court on plaintiff's Motion for a Temporary Restraining Order 
and a Preliminary Injunction; for Impoundment of Infringing Articles; and for Expedited 
Discovery against the defendants The Washington Post ("the Post"), Marc Fisher, and 
Richard Leiby (collectively "the Post defendants"). 
 
Plaintiff alleges that it holds the license to the copyrights ot the writings of L. Ron 
Hubbard, the founder of the Church of Scientology. Defendant Lerma is a former church 
member who plaintiff accuses of infringing its copyright on various Advanced Technology 
("AT") documents by posting these documents on the Internet. Defendant Digital Gateway 
Systems ("DGS") is defendant Lerma's access provider to the Internet. Plaintiff originally 
filed this action against defendants Lerma and DGS to enjoin the posting of the AT 
documents on the Internet. On August 11, 1995, this Court entered a Temporary 
Restraining Order, Order to Show Cause Regarding a Preliminary Injunction, Order for 
Impoundment, and Order for Expedited Discovery. The Court also ordered the Clerk to 
issue a writ of [**2] seizure for defendant Lerma's personal computer eiuipment, [*262] 
floppy disks, and any copies of the copyrighted works of L. Ron Hubbard.  
 
At some point after the seizure, plaintiff learned that defendant Lerma given copies of the 
AT documents in issue to the Post. When the plaintiff had confronted the Post about these 



documents and advised that they might be stolen, the Post voluntarily turned them over to 
the plaintiff. However, on August 14, 1995, the Post sent a reporter to the Clerk's office of 
the United States District Court for the Central District of California to copy a public court 
file which allegedly contained copies of the same AT documents. The documents were 
contained in the record of a case pending in that jurisdiction and were not then subject to a 
sealing or protective order. The file was subsequently sealed, however that later sealing is 
of no moment to the pending motion.  
 
On August 19, 1995, the Post published an article written by defendant Marc Fisher 
regarding this lawsuit and the seizure of Lerma's computer equipment (hereinafter "the 
Article"). The Article contained several brief quotations from the AT materials obtained 
from the California case.  
 
On August 22, [**3] 1995, plaintiff filed a First Amended Verified Complaint For 
Injunctive Relief and Damages for (1) Copyright Infringement; and (2) Trade Secrets 
Misappropriation, adding the Post, Fisher, and Leiby as defendants. Along with the First 
Amended Verified Complaint, plaintiff filed the pending motion seeking to enjoin the Post 
defendants from copying, disclosing, using, displaying, or reproducing the AT materials 
obtained from the California case. A hearing was held on August 25, 1995 and the matter 
was taken under advisement. 
 
I. Balance of Harms  
 
The decision to grant or deny plaintiff's request for interlocutory relief is determined by 
the "flexible interplay" of four factors: the risk of irreparable harm to the plaintiff if relief is 
denied, the risk of harm to the defendant if relief is granted, the likelihood of the plaintiff's 
success on the merits, and the interest of the public. Blackwelder Furniture Co. of 
Statesville v. Seilig Manufacturing Co., 550 F.2d 189, 196 (4th Cir. 1977) (citations 
omitted). The first step in our analysis is to balance the risk of irreparable harm to the 
plaintiff against the risk of harm to the defendant. Id. at 195.  
 
The harm to the Post [**4] defendants if the plaintiff's motion is granted is self-evident. 
This lawsuit, and similar actions in other jurisdictions, and the conflict between the 
Church of Scientology and its critics are newsworthy subjects. These defendants are 
professional news reporters and publishers, and the relief sought by plaintiff would 
prohibit them from using the documents at issue in reporting on these matters. Such 
limitations on their ability to report on the news would clearly work a profound harm on 
these defendants. Moreover, to the extent that the requested relief would place limitations 
on the defendants' reporting, it would constitute a prior restraint on expression. Near v. 
Minnesota, 283 U.S. 697, 51 S. Ct. 625, 75 L. Ed. 1357 (1931). There is a strong 
presumption against the constitutionality of such action. New York Times Co. v. United 
States, 403 U.S. 713, 91 S. Ct. 2140, 2141, 29 L. Ed. 2d 822 (1971). As a result, the plaintiff 
"carries a heavy burden of showing justification for the imposition of such a restraint." Id. 
Plaintiff has not met that burden in this case.  
 
In New York Times Co. v. United States, the United States government sought to enjoin the 
New York Times [**5] and the Washington Post from publishing a classified study of the 
government's decision-making process with regard to its policy towards Viet Nam. The 
classified document, known as the Pentagon Papers, contained military and diplomatic 



secrets, the disclosure of which posed a potential threat to national security. See 91 S. Ct. at 
2150 (White, J., concurring) ("revelation of these documents will do substantial damage to 
public interests"). Despite this threat, a plurality of the Court found that the government 
had failed to overcome the presumption against prior restraint.  
 
Plaintiff argues that dissemination of the AT documents would cause an irreparable injury, 
namely future copyright infringement and trade secret misappropriation. This is the sole 
justification plaintiff offers to support [*263] its argument for prior restraint of the press. 
If a threat to national security was insufficient to warrant a prior restraint in New York 
Times Co. v. United States, the threat to plaintiff's copyrights and trade secrets is woefully 
inadequate.  
 
Moreover, plaintiff's arguments to date suggest that the extent to which plaintiff would be 
harmed by any future copyright infringement or trade secret [**6] misappropriation is at 
best slight. The documents in question are so esoteric as to require years of training in 
Scientology to understand them. As a result, the only financial harm that the plaintiff could 
suffer as a result of any alleged infringement would be if Church followers chose to forsake 
the Church's elaborate system of instruction in favor of self-administration of the texts. 
Scientology's status as a religious organization undermines any theory of loss that would 
depend on its followers' desire to cheat the Church by obtaining these teachings through 
unauthorized means. Accordingly, this Court fails to recognize any significant risk of 
financial loss to the plaintiff if the motion is denied. 
 
II. Likelihood of Success on the Merits  
 
Where, as here, the balance of harms favors the defendant, the likelihood of the plaintiff's 
success on the merits assumes heightened significance. Blackwelder, 550 F.2d at 195 ("The 
importance of probability of success increases as the probability of irreparable injury 
diminishes.") Where the likelihood of irreparable injury to the plaintiff is merely 
"possible," the plaintiff's likelihood of success on the merits can be determinative. [**7] Id. 
Without opening on the merits of this case, it can fairly be said that plaintiff's success is far 
from a foregone conclusion.  
 
Plaintiff asserts two claims against the Post defendants: copyright infringement and trade 
secret misappropriation. As a defense to the copyright infringement claim, defendants 
argue that plaintiff's allegations are insufficient to state a claim of copyright infringement 
because the plaintiff has not shown a substantial similarity between the Article and any 
copyrighted text and because the quotations contained in the Article represent a de 
minimis use of the allegedly copyrighted works. Furthermore, the Post defendants argue 
that any copying of the AT documents was within the fair use exception of the Copyright 
Act. 17 U.S.C.A. @ 107 (West Supp. 1995). While the questions of whether the subject 
documents are copyright protected and whether defendants' acts constituted a copying will 
be significant issues in this case, we assume for the purposes of this motion that the Post 
defendants copied copyrighted materials, and solely address the fair use issue. The fair use 
doctrine allows the reasonable use of copyrighted materials and is designed to balance 
[**8] the exclusive rights of the copyright holder with the public's interest in dissemination 
of information regarding areas of universal concern. See Dallas Cowboys Cheerleaders, 
Inc. v. Pussycat Cinema, Ltd., 604 F.2d 200, 205-206 (2d. Cir. 1979).  
 



Section 107 of the Copyright Act provides: the fair use of a copyrighted work … for 
purposes such as criticism, comment, news reporting, teaching … scholarship, or research, 
is not an infringement of copyright. In determining whether the use made of a work in any 
particular case is a fair use the factors to be considered shall include -  
 
(1) the purpose and character of the use, including whether such use is of a commercial 
nature or is for nonprofit educational purposes; 
(2) the nature of the copyrighted work;  
(3) the amount and substantiality of the portion used in relation to the copyrighted work as 
a whole;  
(4) the effect of the use upon the potential market for or value of the copyrighted work. The 
fact that a work is unpublished shall not itself bar a finding of fair use if such finding is 
made upon consideration of all the above factors.  
 
17 U.S.C.A @ 107 (West Supp 1995) (emphasis added). 
 
The [**9] purpose of defendants' use of the subject work was two-fold. The Article 
constituted news reporting, one of the specific uses included in the statute as examples of 
fair use. The August 14, 1995 copying constituted research for the Article. Defendants 
argue [*264] that the copying of the California court file should be considered together 
with the publication of the Article because "news gathering is an essential aspect of news 
reporting. The Post has gathered a copy of the materials in question and those materials, 
unquestionably, are news." Memorandum of The Washington Post, Marc Fisher, and 
Richard Leiby in Opposition to Plaintiff's Motion for a Temporary Restraining Order at 19 
(hereinafter "Post Memorandum"). Indeed, the Post’s copying of the California court file 
can easily be viewed as research for the Article and, therefore, as an integral part of that act 
of news reporting. In addition, an accurate copy of the AT documents was necessary for the 
Post defendants' ability to accurately report on, and quote from, their contents.  
 
The scope of the fair use doctrine is greater with respect to factual works than creative or 
literary works. Without having reviewed the AT documents, this [**10] Court is at a 
disadvantage with regard to classifying them as either factual or expressive. Even courts 
with fuller records than this have encountered difficulty in classifying Hubbard's writings. 
As the Second Circuit stated in New Era Publications Int'l v. Carol Publishing Group, 904 
F.2d 152, 158 (2d Cir.), cert. denied, 498 U.S. 921, 111 S. Ct. 297, 112 L. Ed. 2d 251 (1990), 
"reasonable people can disagree over how to classify Hubbard's works." However, that 
court also concluded that the works "deal with Hubbard's life, his views on religion, human 
relations, the Church, etc. – [and] are more properly viewed as factual or informational." 
Id. at 157. The United States District Court for the Southern District of California is of 
another view, however. In Bridge Publications, Inc. v. Vien, 827 F. Supp. 629, 636 (S.D. 
Cal. 1993), the court stated that "the undisputed evidence shows that L. Ron Hubbard's 
works are the product of his creative thought process, and not merely information."  
 
In the instant litigation, plaintiff has characterized the AT documents more as 
informational than as creative fiction. Specifically, the First Amended Verified Complaint 
describes [**11] Hubbard's writings as "works on applied religious philosophy and spiritual 
healing technology, including training materials and course manuals of the Scientology 
religion." Amended Complaint at p 26. Therefore, at this point, this Court adopts the 
Second Circuit's view, and finds that because the AT documents appear to be factual or 



informational the broader view of fair use is appropriate in this case.  
 
Plaintiff argues that the unpublished nature of some of the AT documents militates against 
a finding of fair use, relying on the Supreme Court's decision in Harper & Row v. Nation 
Enterprises, 471 U.S. 539, 105 S. Ct. 2218, 85 L. Ed. 2d 588 (1985) to support this 
argument. In Harper & Row, the defendant published excerpts from an unpublished 
manuscript of the autobiography of Gerald Ford. The defendant's article was timed to 
"scoop" a competing publication that had agreed to purchase the exclusive right to print 
excerpts of the work. The Court noted that the fact that a work is unpublished is a "critical 
element" of its nature and that "the scope of fair use is narrower with respect to 
unpublished works." 105 S. Ct. at 2232. The facts of the Harper & Row case differ strikingly 
[**12] from the case at hand. In the Harper & Row decision the defendant timed 
publication of its article to deprive the planned publication of its full impact. Here, no such 
motivation exists. Moreover, the Article contained only minimal excerpts from plaintiff's 
documents and can in no way be said to have deprived the plaintiff of the right of first 
publication, on which the Harper & Row decision is largely based. In addition, after the 
Supreme Court's decision in Harper & Row, Congress amended Section 107 of the 
Copyright Act to make clear that "the fact that a work is unpublished shall not itself bar a 
finding of fair use if such finding is made upon consideration of all the above factors." 17 
U.S.C.A. @ 107 (West Supp. 1995). Assuming that all of the AT documents at issue are 
unpublished, the Post defendants' use of those documents does not implicate the concerns 
expressed by the Court in Harper & Row and therefore their unpublished nature plays a 
minimal role in this Court's consideration.  
 
[*265] With regard to the amount of the work used, defendants' Article quoted only a 
minute portion of the AT documents. The August 14, 1995 copying of the California court 
files involved [**13] a considerably larger amount of the subject works: allegedly 103 pages 
were copied. However, although a large number of pages were copied, onlya few lines of 
the documents were quoted in the Article. This Court therefore finds that the sheer 
quantity of the documents copied does not defeat the Post defendants' claim of fair use.  
 
With respect to the effect of the Post defendants' use on the market value of the AT 
documents, it is doubtful that the defendants' copying can have a significant negative 
effect. As mentioned above, the Article contained only scant quotations from the AT 
documents. Scientologists in search of advanced training could not possibly consider these 
short quotes as substitutes for the full texts. Furthermore, the affidavits filed in support of 
plaintiff's complaint and motions provide that part of the Advanced Technology program 
involves "confidential counselling, or 'auditing' from a trained minister of the Church." 
McShane Aff. at pp 9-10. Even the confidential levels that do not require auditing involve 
supervision "on each step to ensure that [the Scientologist] delivers the Advanced 
Technology to himself currently and that he obtains the exact expected [**14] results from 
each level." Id. at p 11. Accordingly, the "market" for these writings does not exist 
independently of the Church's services.  
 
Finally, the plaintiff argues that the Post defendants cannot enjoy the shelter of the fair use 
doctrine because their acquisition of the subject documents was unlawful. Plaintiff's 
argument stems from its assertion that, as a result of stringent security measures, any copy 
of the AT documents existing outside the Church was necessarily at one time stolen. 
Plaintiff further argues that the unlawful acquisition of copyrighted materials precludes 



any fair use defense. See Atari Games Corp. v. Nintendo of America, Inc., 975 F.2d 832, 
843 (Fed. Cir. 1992); n1 Sega Enterprises Ltd. v. Maphia, 857 F. Supp. 679, 687 (N.D. Cal. 
1994) (citing Atari Games, 975 F.2d 832 at 843). However, unlike the facts in the cases 
relied on by plaintiff, the facts in this case are that the Post defendants obtained the 
documents from a legitimate source. When the Post defendants obtained the copies at 
issue, the AT documents were contained within the unsealed files of the United States 
District Court for the Central District of California. As such, they were [**15] available to 
the general public at the office of the Clerk of the Court.  
 
-Footnotes-  
 
n1 In the Atari case, the defendant misappropriated a copy of the plaintiff's source code by 
obtaining a copy from the Copyright Office in violation of Copyright Office regulations. The 
court in that case stated that "to invoke the fair use exception, an individual must possess 
an authorized copy of a literary work." Atari Games, 975 F.2d at 843 (citing Harper & Row, 
105 s. Ct. 2232 (holding that knowing exploitation of purloined manuscript is not 
compatible with "good faith" and "fair dealings" underpinnings of fair use doctrine)). 
 
-End Footnotes-  
 
Defendants argue that the copying of the AT documents, by the Clerk of the Court on 
defendants' behalf, cannot be infringement "given the ancient common law right of access 
to publicly filed court documents and the recognized importance of granting access to such 
documents to the press," Post Memorandum at is. Indeed, the Supreme Court has 
explicitly recognized the right of the press to publish [**16] facts contained in public court 
records. In Cox Broadcasting Corp. v. Cohn, 420 U.S. 469, 95 S. Ct. 1029, 43 L. Ed. 2d 328 
(1975), the Supreme Court held that the First and Fourteenth Amendments barred a cause 
of adtion for damages for invasion of privacy for publication of informatiori contained in 
an open court record. In Cox, a reporter employed by the defendant included the name of a 
deceased rape victim in a news report of the trial of her alleged attackers. The father of the 
victim sued the broadcast company for invasion of privacy, relying in part on a state 
statute making it a misdemeanor for any news media to publish the name of any rape 
victim. The Supreme Court, relying on the "special protected nature of accurate reports of 
judicial proceedings" and the inclusion of the information in the public record, found that 
the defendant's actions were constitutionally protected. 95 S. Ct. at 1044-47. In so holding, 
the Court stated:  
 
[*266] By placing the information in the public domain on official court records, the State 
must be presumed to have concluded that the public interest was thereby being served. 
Public records by their very nature are of interest to those concerned [**17] with the 
administration of government, and a public benefit is performed by the reporting of the 
true contents of the records by the media.  
 
Id. at 1046  
 
Plaintiff argues that the Post defendants had no right of access to the AT documents in the 
California court file because those documents were never relevant to that litigation and 
had been dumped into the record merely for the purpose of improperly making them 
available to the public. Plaintiff's argument neglects the fact that at the time that the Post 



obtained copies of those documents from the public court records, no sealing order was in 
place. In fact the plaintiff had moved the district court to seal the file and the court had 
denied that request.  
 
When the district court refused to seal the file, plaintiff appealed that decision to the Ninth 
Circuit which reversed the district court in an unpublished opinion on August 30, 1994. 
The Ninth Circuit remanded the case with instructions to the lower court to determine 
whether the disputed documents contain trade secrets or were irrelevant to any of the 
issues in the case. In reaching their decision, the Ninth Circuit recognized the tension 
between the public's right [**18] of access to judicial records and the supervisory power of 
the court to ensure that its files not become "vehicle[s] for improper purposes." Church of 
Scientology Int'l v. Fishman, 1994 U.S. App. LEXIS 23848, No.94-55443 (9th Cir. Aug. 30, 
1994). However, despite these concerns, the court's opinion did not direct the lower court 
to seal the file, which remained open to the public until after the Post copied the 
documents. Given the well recognized public right of access to court records and these 
facts, there is little likelihood that the plaintiff will prevail on the argument that the Post 
had no right of access to the AT documents in the court file on August 14, 1995. 
 
Our discussion of the fair use doctrine must be understood in the context of the pending 
motion. We do not here rule on the merits of plaintiff's claim, nor on the Post defendants' 
response. Rather, at this preliminary stage of the proceedings the analysis favors the 
defendants, ruling out a finding that plaintiff has shown a likelihood of success on the 
merits sufficient to overcome the likelihood of harm to the defendants.  
 
The likelihood of success 0£ the plaintiff's trade secret misappropriation claim is at least as 
uncertain as the [**19] copyright claim. To prevail on a trade secret misappropriation 
claim, the plaintiff must prove that the AT documents are indeed trade secrets. In Virginia, 
a "trade secret" is defined as information that: derives independent economic value, actual 
or potential, from not being generally known to, and not being readily ascertainable by 
proper means by, other persons who can obtain economic value from its disclosure or use, 
and … is the subject of efforts that are reasonable under the circumstances to maintain its 
secrecy. 
 
Va. Code Ann @ 59.1-336 (Michie 1992). 
 
Unquestionably, the plaintiff has taken extraordinary measures to try to maintain the 
secrecy of the AT texts. Plaintiff and the Church of Scientology employ numerous and 
elaborate security measures to prevent church members from removing the texts from the 
Church. In addition, while the California court file remained unsealed, Church members 
conducted a daily vigil in which they signed out the file and retained it until the Clerk's 
office closed. Despite these efforts, the AT documents have escaped into the public domain 
and onto the Internet. Significantly, the record in this case indicates that defendant [**20] 
Lerma is not the only source of AT documents' on the Internet. Accordingly, for the 
purposes of this motion, it would seem that plaintiff cannot establish that the AT 
documents are "not generally known." Additionally, plaintiff has not demonstrated that 
the AT documents provide plaintiff with any economic advantage over any competitors. 
 
III. The Public Interest  
 



The final consideration dictated by the Blackwelder opinion is the public interest. [*267] 
This factor weighs heavily in favor of denying the plaintiff's motion. The public interest lies 
with the unfettered ability of the Post to report on the news. See Richmond Newspapers, 
Inc. v. Virginia, 448 U.S. 555, 100 S. Ct. 2814, 2825, 65 L. Ed. 2d 973 (1980) (stating that 
print and electronic media are the public's chief source of information about trials and that 
media coverage of legal proceedings contributes to public understanding of the rule of law) 
(citing Nebraska Press Ass'n v. Stuart, 427 U.S. 539, 96 S. Ct. 2791, 2816, 49 L. Ed. 2d 683 
(1976) (Brennan, J., concurring in judgment)). 
 
IV. Conclusion  
 
Having performed the analysis required under Blackwelder, this Court concludes that the 
plaintiff's Motion [**21] for a Temporary Retraining Order and a Preliminary Injunction; 
for Impoundment of Infringing Articles; and for Expedited Discovery against the Post 
defendants must be denied. The balance of harms is heavily tilted towards the defendants, 
and the plaintiff's likelihood of success on the merits is insufficient to right the scale. 
Finally, the public interest and the constitutional presumption against prior restraint 
weigh heavily against the plaintiff. For these reasons, plaintiff's motion is DENIED. 
 
Defendants must maintain the status quo as to the possession of the AT documents and 
may make fair use thereof. However, defendants are prohibited from making additional 
copies of the AT documents and distributing or transferring the documents. Should the 
defendants incorporate or attach any of the AT documents to their papers in this action, 
such filings must be made under seal.  
 
The Clerk is directed to forward copies of this Order to counsel of record. 
 
Entered this 30th day of August, 1995. 
 
Leonie M. Brinkema  
United States District Judge Alexandria, Virginia  
 
ORDER  
 
For the reasons stated in the accompanying Memorandum Opinion, plaintiff's Motion for a 
Temporary Retraining Order [**22] and a Preliminary Injunction; for Impoundment of 
Infringing Articles; and for Expedited Discovery against the defendants The Washington 
Post, Marc Fisher, and Richard Leiby are DENIED and it is hereby  
 
ORDERED that defendants must maintain the status quo as to the possession of the 
Advanced Technology documents and may make fair use thereof. Defendants are 
prohibited from making additional copies of the documents and distributing or 
transferring the documents and it is further  
 
ORDERED that should the defendants incorporate or attach any of the Advanced 
Technology documents to their papers in this action, such filings must be made under seal.  
 
The Clerk is directed to forward copies of this Order to counsel of record.  
 



Entered this 30th day of August, 1995  
 
Leonie M. Brinkema  
United States District Judge  
Alexandria, Virginia 


	19951128-CD
	19951129-CD
	19950830-CD

